UX/UI design
Bij Puntje bij Paaltje vinden wij het heel belangrijk dat een site goed converteert. Uiteindelijk is een website een tool om een bepaald doel te bereiken, en niks meer dan dat. Een webshop moet bijvoorbeeld orders binnen brengen, maar als een website er niet als een webshop uitziet zal deze ook niet goed presteren. Om deze reden is het belangrijk dat een website goed User experience & User interface design heeft. Door een goede toepassing van deze twee termen zal een website het oh zo belangrijke “conversie doel” een stuk sneller en vaker behalen.
UX/UI design punten waar wij op focussen zijn
1. Een homepage met een duidelijk doel voor de gebruiker
Wanneer een gebruiker op de homepage van een website terecht komt moet er binnen 1 oogopslag duidelijk zijn wat het doel van de website is. Een belangrijke term hiervoor is de “fold”, ook wel de eerste vouw van de website genoemd. Binnen deze eerste oogopslag moet direct duidelijk worden wat de website van de gebruiker verwacht en wil. Wanneer je een webshop hebt is het belangrijk dat hier dan ook webshop gerelateerde content te vinden is zoals bijvoorbeeld het basisproduct en andere unique selling points(USP’s) die de gebruiker ervan overtuigen om op deze webshop producten te bestellen.<
2. Duidelijke call to actions en formulieren
Door gebruik te maken van opvallende en duidelijke call to actions binnen een website behalen gebruikers sneller en vaker het gewenste doel van jouw website. Door de kort maar krachtige opvallende boodschap is het voor de gebruiker een stuk makkelijker te begrijpen wat de gewenste gebruikswijze van de website is. Op deze manier zullen gebruikers minder vaak vastlopen op de site en sneller de benodigde acties voltooien om bijvoorbeeld een bestelling te plaatsen. Door dit soort opvallende call to actions te plaatsen op logische plekken zoals binnen de ‘fold’, midden van de pagina en net voor de footer worden conversie percentages van pagina’s drastisch verhoogd.
3. Een gebruiksvriendelijke navigatie
Een gebruiksvriendelijke navigatie is een van de belangrijkste dingen binnen een website. Wanneer een gebruiker zich niet wegwijs kan maken binnen een website verlaten de meeste gebruikers meestal meteen. Om deze reden is het erg belangrijk om een goed gestructureerd menu te hebben zodat gebruikers gemakkelijk kunnen navigeren binnen de content van jouw website.
4. Zo min mogelijk content “ruis” om keuzestress te verminderen
Verder gaand op het duidelijk maken van het doel van de website, is het erg belangrijk dat er niet “te veel” opties worden aangeboden op een website. Dit is een veel voorkomend probleem bij webshops. Bij deze webshops wordt er geprobeerd om zoveel mogelijk goede producten te verkopen. Dit zorgt er bij de gebruiker voor dat ze niet meer weten wat ze moeten kiezen omdat er geen duidelijke “beste keuze” is. Door een duidelijke strategie te hanteren op gebied van content wordt de keuze van een gebruiker een stuk gemakkelijker. De meeste online gebruikers haken namelijk af wanneer zij binnen een aantal minuten geen duidelijke keuze hebben kunnen maken.
5. Gestructureerde layouts
Om ervoor te zorgen dat de gebruiker het idee krijgt dat zij op dezelfde omgeving blijven wanneer er van pagina wordt veranderd zijn wij een groot voorstander van gestructureerde layouts. Wanneer de content structureel in hetzelfde format herhaald wordt met wellicht een aantal kleine design tweaks voelen sites herkenbaarder aan voor gebruikers. Dit zorgt ervoor dat gebruikers eerder geneigd zijn om terug te komen en minder moeite hebben met het begrijpen van de content zie zij op hun scherm zien. Denk hierbij aan de term: recognition over recall. Dit houdt in dat mensen gemakkelijker.door websites navigeren wanneer er terugkerende elementen zijn. Bij goed UX/UI design gaat namelijk alles om een snelle en gemakkelijke gebruikerservaring.