Online marketing 

Online marketing in de webdevelopment wereld heeft een aantal primaire methodes om conversies binnen te halen, namelijk:  SEO, SEA, Social media marketing en conversie optimalisatie. Ieder van deze methodes heeft zijn eigen voor en nadelen. Sommige zijn zeer handig om in te zetten voor een kortere periode en andere methodes leveren consistent meer resultaten op wanneer er over lange termijn aan gewerkt wordt. Wij kunnen u advies geven over welke van deze methoden het best bij uw site en doelen past.

cartoon characters working on a webpage

Online Marketing methodes

cartoon characters working on a webpage

1. SEO

SEO, kort voor search engine optimalisatie, wordt ingezet om een website of webshop zo hoog mogelijk te laten scoren op basis van zoekresultaten binnen bijvoorbeeld een zoekmachine zoals google. Het gaat hierbij om niet-betaalde clicks binnen de zoekmachines in tegenstelling tot Google ADS. De voordelen van een goed uitgewerkte SEO strategie zijn vooral te merken op lange termijn en naamsbekendheid. Op deze manier kan er op een duurzame manier gewerkt worden aan een algemeen betere online zichtbaarheid van uw website of webshop. Een belangrijk aandachtspunt bij deze methode is het op peil houden van de organische vindbaarheid. Wanneer er voor een langere periode niet wordt gewerkt aan het uitbreiden van content zal Google automatisch de zoekposities verlagen omdat de content als minder actueel en relevant wordt beschouwen. Het is om deze reden dan ook belangrijk om een goed SEO plan op te stellen voor een bepaalde periode.

2. SEA

SEA, kort voor Search Engine Advertising, is het adverteren via een zoekmachine zoals Google. Met Google ads betaal je voor relevante bezoekers die worden geleid naar de door jou aangewezen pagina. Dit is een betaalde manier van mogelijke conversies genereren en is zeer effectief op korte termijn. Wanneer het niet mogelijk is om op een organische manier een bepaalde ranking te behalen op een bepaald zoekwoord, is het mogelijk om via advertenties alsnog hoog in de Google zoekresultaten te komen. Hiervoor is passende content nodig zoals teksten foto’s of andere media. De voordelen van deze methode komen pas echt naar boven wanneer er een zo positief mogelijke ROI(staat voor return on investment) wordt behaald. De ROI verschilt per zoekwoord en branche. Dit komt omdat er op bepaalde zoekwoorden een stuk hogere concurrentie bestaat.

cartoon characters working on a webpage
cartoon characters working on a webpage

3. Social media marketing

Social Media kan voor veel bedrijven een ideale oplossing zijn om meer interactie te creëren met hun klanten. Via Social Media Marketing is het namelijk mogelijk om zeer doelgroepgericht gebruikers te benaderen. Denk hierbij aan platformen zoals Instagram, Facebook, Linkedin en Pinterest. De voordelen van deze methode liggen vooral op het gebied van branding, warme leads en naamsbekendheid.

4. Conversie optimalisatie

Conversie optimalisatie is de stap die pas na de methodes komt die hierboven zijn genoemd. Met alle bezoekers en leads die er worden binnengehaald met de bovenstaande methodes is het wel de bedoeling dat wanneer de gebruikers op uw site belanden dat ze worden aangesteld tot het ondernemen van actie. Dit wordt gedaan door middel van conversie optimalisatie. Er wordt gekeken en getest op welke plekken er verbeteringen kunnen worden gemaakt in de funnel van uw site. Tools zoals Google analytics, Google Search Console, Semrush en Hotjar kunnen de juiste informatie aanbieden om uw site verder te optimaliseren. Denk hierbij aan statistieken over uw zoekwoorden en heatmaps van de clicks die gebruikers doen op verschillende pagina’s. Met deze data kan er een gericht plan worden gemaakt om het conversiepercentage en de ROI te verhogen.

cartoon characters working on a webpage